Viisi syytä miksi +40 naisen kannattaa vähentää sokerinkäyttöä

Tässä postauksessa kerron viisi syytä miksi +40 naisen kannattaa vähentää sokerinkäyttöä.  Oikeastaan tämän voi laittaa koskemaan muitakin ikäryhmiä, mutta +40 ikäisillä naisilla ainakin alkaa aineenvaihdunta hidastumaan ja sokeri hankaloittaa sitä vielä lisää. Liika sokeri tekee elimistölle paljon pahaa. Sokeria kun saa nykyisin niin helposti ja joka paikasta. Siksi sinunkin kannattaa katsoa tarkemmin, mitä syöt.

 

1. Tunnet tarvitsevasi sokerienergiaa useita kertoja päivässä.

Sokeri imeytyy hetkessä verenkiertoon ja näin ollen sinulle tulee tunne, että nyt on taas energiaa. Kuitenkin lähes yhtä nopeasti se tunne taas katoaa ja käsi hapuilee uutta energia-annosta karkkipussista. Tämä kertoo, että olet sokerikoukussa. Ruokit sokerikoukkua uudella annoksella sokeria. Sokeri aiheuttaa riippuvuutta, aivan totta. Melkein voisi sanoa, että sokeri on eräänlaista huumetta ja tuohan se tullessaan hyvän olon tunnetta. Ja sitä on tarjolla joka paikassa joka päivä. Kun elimistö huutaa sokeria niin sinä voit muuttua huudon lisääntyessä vain kärtyisemmäksi, kunnes hetken helpotus tulee niin ihanasta sokerista. Tämä tilanne voi toistua usein. Oletko huomannut tallaista käytöstä itsessäsi? Jos olet, niin ei hätää, siitä pääsee eroon!

 2. Sokeri ruokkii huonoja bakteereja suolistossa

Suolisto kun on sinun toiset aivot, niin suoliston kunto heijastuu täysin sinun terveyteen. Sokeri ruokkii suoliston huonoja bakteereja vieden näin tilaa suoliston hyviltä bakteereilta. Suolisto tarvitsee hyvää ravintoa jaksaakseen toimia oikein. Sen tehtävä on saada ravinnosta imettyä irti kaikki hyödylliset ravinteet ja pitää sinut terveenä! Ruoki suolistoasi puhtaalla ruoalla, esimerkiksi: kasviksilla, lihalla ja kalalla. Fermentoidut tuotteet kuten hapankaali ja maustamaton jogurtti ovat hyviä probioottien lähteitä ja auttavat pitämään suolistoa kunnossa. Sokeri antaa ylivallan huonoille bakteereille ja hyvät bakteerit jäävät näin ollen alakynteen.

3. Saat sokerista pelkkää turhaa energiaa

Sokeri on periaatteessa ihan turhaa energiaa. Et saa siitä mitään terveyshyötyjä. Monet terveellisiksi mainostetut tuotteet sisältävät yllättävän paljon sokeria. Näitä ovat mm. murot, myslit ja jogurtit sekä energiajuomat ja nyt paljon terveyshyödyistä mainostetut makuvichyt. Ajan myötä liika sokerin käyttö voi johtaa ylipainoon. Se tuo taas mukanaan uudet ongelmat.

4. Sinulla on suuret mahdollisuudet sairastua 2-tyypin diabetekseen

Varsinkin +40-vuotiaat naiset ovat riskiryhmässä, jos sokerinsyönti on riistäytynyt käsistä. Tai jos olet kärsinyt raskausajan diabeteksesta, niin mahdollisuus saada 2-tyypin diabetes on hyvin korkea. Myös perintötekijät vaikuttavat, oletko riskiryhmässä saadaksesi 2-tyypin diabeteksen. Mutta sinä pystyt itse omalla valinnoillasi mahdollisesti ehkäisemään sen puhkeamisen. Terveet elintavat ovat hyvä vastus diabetekselle.  Tässä diabetesliiton- julkaisu 2-tyypin diabeteksesta.

5.  Rasvamaksa sokerista

Sokerin liiallinen käyttö alkaa näkymään myös maksan tilassa. Liiallisella sokerilla juhliminen aiheuttaa rasvamaksan. Näin on, se sama tauti minkä yleensä luullaan olevan vain alkoholisteilla. Rasvoittunut maksa on monesti mukana kun sairastuu sydän- ja verisuonitautiin. Jos rasvoittunut  maksa pääsee vielä tulehtumaan, niin se voi johtaa maksakirroosiin.  Täältä pääset lukemaan osan Marja Ruutin kirjoittamasta kirjasta Terve Maksa

Viisi syytä miksi +40 naisen kannattaa vähentää sokerinkäyttöä. Nykypäivän suuri vitsaus on elintapasairauksissa. Sinun on hyvä ottaa vastuu omasta terveydestä ja panostaa siihen ihan kunnolla. Menetetty terveyttä on hankala saada takaisin. Jos et välttele sokeria kokonaan, niin muista käyttää sitä kohtuudella ❤️

Jos haluat lisätietoa mitä muuta sokeri tekee sinulle, niin lukaisepas tämä Voicen juttu.

Minä olen myös kirjoittanut sokerikoukusta ja sekin kannattaa lukea tästä linkistä.

Mitä mieltä olet artikkelista?

Kirjoita kommentti





Kirjoita kommentti